Algemene voorwaarden

1. Toepassing

Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen onze firma en de medecontractant – hierna “de klant” genoemd – en beheersen de volledige overeenkomst. Elke afwijking van onderhavige voorwaarden dient uitdrukkelijk en schriftelijk te gebeuren tussen de partijen.

2. Totstandkoming van de overeenkomst / ramingen / offertes

Ramingen die door ons zijn opgemaakt zijn vrijblijvend en hoogstens indicatief. De klant kan hieruit geen rechten putten.

Alleen een schriftelijke offerte uitgaande van onze firma is bindend en dit gedurende een termijn van 30 kalenderdagen, tenzij onze firma hiervan uitdrukkelijk afwijkt door een vermelding op de medegedeelde offerte.

Deze algemene voorwaarden maken integraal deel uit van de offerte.

De overeenkomst tussen de klant en onze firma komt tot stand van zodra de klant aan de firma meedeelt dat hij de offerte van de firma aanvaardt. Aldus komt de overeenkomst tot stand waartoe beide partijen gehouden zijn.

De aanvaarding van de offerte door de klant houdt eveneens de aanvaarding in van deze algemene voorwaarden waarvan de klant voorafgaand kennis heeft genomen.

3. Prijzen en meerwerken

De opgegeven prijzen omvatten alleen de prestaties en leveringen die uitdrukkelijk worden vermeld in de offerte.

Eventuele wijzigingen aan de bestelde werken zullen bijgevolg bijkomend worden gefactureerd. Dit geldt ook voor meerwerken, zijnde andere leveringen of werken dan deze vermeld in de offerte.

Eventuele wijzigingen of meerwerken zullen slechts uitgevoerd worden na bevestiging door de klant en mits de prijs (bv. op basis van regie met richtprijzen) ervan is overeengekomen.

4. Werken en onderaanneming

De werken worden volgens de European Tree Worker en European Tree Technician standaarden uitgevoerd.

Onze firma behoudt zich het recht voor om een derde firma in onderaanneming in te schakelen, wanneer (een deel van) het werk een bijzondere specialiteit vereist.

5. Door de klant te verstrekken informatie

De klant garandeert de nauwkeurigheid, de juistheid en de volledigheid van de inlichtingen, specificaties, richtlijnen en aanwijzingen die hij aan onze firma verstrekt.

De klant garandeert dat op de plaats van levering en/of uitvoering van de werken aan alle voorwaarden is voldaan, zodat onze firma de overeenkomst conform de wet (zoals o.m., doch niet limitatief: conform de nodige vergunningen) en volgens de regels van de kunst de werken kan uitvoeren.

Indien er zich op de plaats van de uitvoering van de werkzaamheden ondergrondse infrastructuur bevindt (zoals bvb. leidingen), zal de klant hiervan de meest recente plannen schriftelijk aan onze firma mededelen, alvorens onze firma met de uitvoering van de werken start.

Dit alles dient uiterlijk 14 dagen voor de aanvang van de werken door de klant aan de firma meegedeeld en/of bevestigd te worden. Indien dit niet gebeurt behoudt de firma zich het recht voor om de aanvang van de werken op te schorten.

6. Inontvangstname, leverings- en uitvoeringsmodaliteiten

De klant is verplicht om de door onze firma geleverde goederen op het afgesproken tijdstip in ontvangst te nemen en de nodige ruimte te voorzien zodat de goederen kunnen worden geleverd. Eventuele zichtbare gebreken dienen uiterlijk 48 uur na de levering schriftelijk aan onze firma te worden gemeld. Het gebruik van de geleverde goederen door de klant impliceert alleszins de onherroepelijke aanvaarding ervan.

Indien er uitdrukkelijk een leverings- en/of uitvoeringstermijn werd overeengekomen, zal de firma zich inspannen om de overeengekomen leverings- en uitvoeringstermijnen na te leven. De firma is echter niet verantwoordelijk in geval van overmacht, waar onder meer dient verstaan: ongevallen, slechte weersomstandigheden, stakingen, defecten aan rollend materieel en/of andere materialen /apparatuur nodig voor de uitvoering van de werken, storingen en moeilijkheden inzake transport bij de firma zelf of bij haar leveranciers.

De tijdelijke opschorting van de werken door overmacht brengt van rechtswege en zonder schadevergoeding met zich mee dat de oorspronkelijk voorziene uitvoeringstermijn verlengd wordt met de periode gelijk aan de opschortingstermijn, te vermeerderen met de tijd die nodig is om de werken weer op te starten.

De firma is niet verantwoordelijk voor een vertraging in de werken of leveringen in geval de niet-uitvoering van de overeenkomst een gevolg is van de niet of niet tijdige betaling van onze facturen door de klant.

Indien de levering/werken niet hebben plaatsgevonden binnen de maand na de voorziene leverings- of uitvoeringstermijn, dient de klant de firma schriftelijk en per aangetekend schrijven uit te nodigen om tot levering/uitvoering over te gaan binnen een periode van 10 werkdagen (datum van ontvangst geldt).

Indien de levering/werken niet aanvatten of hervatten binnen deze laatste termijn van 10 werkdagen na ontvangst van de aanmaning door de klant bij aangetekend schrijven, is de klant gerechtigd om het contract onmiddellijk te beëindigen zonder verbrekingsvergoeding, voor zover de niet-naleving te wijten is aan een tekortkoming van onze onderneming. De klant kan in dat geval evenwel geen aanspraak maken op een bijkomende schadevergoeding.

Indien de klant de overeenkomst niet wenst te beëindigen, is de klant gerechtigd op een schadevergoeding per werkdag vertraging te wijten aan de onderneming. Deze schadevergoeding wordt forfaitair bepaald op 25 EUR per werkdag vertraging vanaf het verstrijken van de hiervoor vermelde periode van 10 werkdagen na ontvangst van de schriftelijke en aangetekend verzonden ingebrekestelling door de klant. De schadevergoeding is verschuldigd tot hervatting van de werken of levering. Evenwel is de verschuldigde schadevergoeding beperkt tot een maximum van 20 % van het totale bedrag (excl BTW) van de offerte.

7. Ontbinding van de overeenkomst wegens wanprestatie

Overeenkomstig artikel 5.90 Burgerlijk Wetboek is in wederkerige contracten de ontbindende voorwaarde altijd stilzwijgend begrepen, voor het geval dat een van beide partijen haar verbintenis niet nakomt.

In dit geval is het contract niet van rechtswege ontbonden. De partij jegens wie de verbintenis niet is uitgevoerd, heeft de keus om ofwel de andere partij te noodzaken de overeenkomst uit te voeren, wanneer de uitvoering mogelijk is, ofwel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen, met schadevergoeding.

De ontbinding moet in rechte gevorderd worden, en aan de verweerder kan, naar gelang van de omstandigheden, uitstel worden verleend.

Wat de vertraging in de leverings- of uitvoeringstermijnen betreft, geldt evenwel de regeling zoals vermeld in artikel 6.

Wanneer de klant wenst af te zien van de overeenkomst op andere gronden dan het niet nakomen van onze verbintenissen, dan geldt de regeling zoals vermeld in artikel 8.

8. Verbreking van de overeenkomst door de klant

Wanneer de overeenkomst tussen de klant en de firma een aannemingsovereenkomst is, dan kan deze worden opgezegd door de klant overeenkomstig artikel 1794 (Oud) Burgerlijk Wetboek. In dat geval zal de klant een vergoeding verschuldigd zijn aan de firma die gelijk is aan de reeds uitgevoerde prestaties en de reeds aangekochte materialen voor de betrokken werf, verhoogd met een schadevergoeding van 20% van de overeengekomen prijs.

In ieder geval is een minimum vergoeding verschuldigd van 10% van de overeengekomen prijs.

9. Facturatie en betalingen

9.1 Betalingsmodaliteiten

Al onze facturen zijn contant betaalbaar aan onze maatschappelijke zetel, tenzij schriftelijk anders werd overeengekomen tussen de partijen. Onze firma houdt zich tevens het recht voor een door haar te bepalen voorschot op de uit te voeren werken te vragen, alvorens de bestelling te aanvaarden en/of met de uitvoering van de werken van start te gaan.

De B.T.W. en alle andere soorten belastingen, taksen, heffingen of kosten zijn steeds uitsluitend ten laste van de klant.

Betalingen die de klant aan onze firma verricht, worden in de eerste plaats aangerekend op de door de klant verschuldigde kosten, daarna op de verschuldigde interesten en pas in laatste instantie op de verschuldigde hoofdsom.

Indien de klant door onze firma uitdrukkelijk en schriftelijk afbetalingstermijnen werd toegestaan, zal bij niet-betaling van één termijn, het volledige saldo onmiddellijk opeisbaar worden.

9.2 Laattijdige Betaling

Laattijdige betalingen door klanten-consumenten

Wanneer de klant een consument is, dit is een natuurlijke persoon die in het kader van de overeenkomst met de firma niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit, dan gelden de hierna volgende bepalingen inzake verschuldigde verwijlintresten en schadebeding:

Op iedere onbetaalde factuur zijn verwijlinteresten aan de rentevoet uit de wet van 2 augustus 2002 inzake betalingsachterstand bij handelstransacties verschuldigd. Deze interesten zijn opeisbaar als de schuld onbetaald blijft binnen 14 dagen na een eerste kosteloze herinnering, overeenkomstig Boek XIX WER.

Indien de klant in gebreke blijft na de eerste kosteloze herinnering is hij tevens een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd wegens het niet tijdig betalen van de factuur. De omvang van die schadevergoeding is afhankelijk van het bedrag van de factuur en zal worden berekend overeenkomstig art. XIX.4, 2° WER, met een minimum van 20 en een maximum van 2.000 EUR.

Laattijdige betalingen door klanten-ondernemingen

Wanneer de klant een onderneming is, gelden de hierna volgende bepalingen inzake verschuldigde verwijlintresten en schadebeding:

Op iedere onbetaalde factuur zijn nalatigsheidsinteresten verschuldigd conform de bepalingen van de wet van 2 augustus 2002 inzake betalingsachterstand bij handelstransacties, te rekenen vanaf de vervaldag tot de dag van algehele betaling. De interest is van rechtswege en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling verschuldigd.

Daarenboven is de klant een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 10%, met een minimum van 50,00 EUR, op het verschuldigde bedrag in hoofdsom.

9.3 Betwistingen

Iedere betwisting dient om rechtsgeldig te zijn per aangetekend schrijven en binnen de 5 werkdagen, vanaf de verzending van de factuur, te worden verstuurd aan de maatschappelijke zetel van onze firma. De factuurdatum wordt onweerlegbaar vermoed de datum van verzending van de factuur te zijn.

10. Aansprakelijkheid

De firma zal volgens de normale regels betreffende contractuele aansprakelijkheid haar opdrachten als een voorzichtig en redelijk persoon uitvoeren, d.w.z. ervoor zorgen dat de overeengekomen opdracht volgens de regels van de kunst worden uitgevoerd.

De firma kan enkel aansprakelijk gehouden worden voor bewezen schade die rechtstreeks voortvloeit uit bewezen fouten. De eventuele schadevergoeding die hieruit voortvloeit, is in ieder geval per schadegeval (te beoordelen op basis van de juridische oorzaak van de verweten fout) beperkt tot 10 x het bedrag (excl BTW) van de offerte met een absoluut maximum van 20.000 EUR per kalenderjaar waarin de vorderingen(en) werd(en) gesteld en voor alle mogelijke schadegevallen van dat kalenderjaar samen.

De klant dient, op straffe van verval, een vordering tot schadevergoeding per aangetekend schrijven te richten aan de firma binnen de maand nadat de fout werd vastgesteld.

De firma is niet aansprakelijk wanneer de gegevens die de klant bezorgt voor het uitvoeren van de opdracht laattijdig, onvolledig, onjuist zijn of onder voorbehoud worden gegeven. De firma kan evenmin aansprakelijk worden gesteld voor eventuele onnauwkeurigheden of gebrekkige informatie vanwege de overheid of andere instanties.

11. Toepasselijk recht en bevoegdheid van rechtbanken

Alle geschillen die voortvloeien uit de door onze firma gesloten overeenkomsten zijn uitsluitend onderworpen aan Belgisch Recht, waarbij de Rechtbanken van het Arrondissement Antwerpen exclusief bevoegd zijn.